LEGOLAND - Reisverslag uit Billund, Denemarken van Coby - WaarBenJij.nu LEGOLAND - Reisverslag uit Billund, Denemarken van Coby - WaarBenJij.nu

LEGOLAND

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg Coby

25 Augustus 2021 | Denemarken, Billund

Goddag!

Nou vandaag was de dag waar Renéetje het allermeest naar uit heeft gekeken; ons bezoekje aan LEGOLAND! Helaas was de weersvoorspelling nog minder geworden maar tegen het zonnige humeur van Renéetje was niets op te brengen; ‘al regent het pijpenstelen, wat maakt dat uit want WE GAAN NAAR LEGOLAND!!’; om het in zijn woorden te zeggen.

We stonden op tijd op (met dank aan onze kleine man die ruim op tijd op ons bed sprong (na zelf uit z’n eigen stapelbedje gekropen te zijn)) en blij riep; ‘we gaan naar Legoland!!!’. Niet dat ie precies wist wat te verwachten, maar in ieder geval zou ie met Lego kunnen spelen en dat was voldoende. Om 9 uur zaten we in de auto en na een kleine 3 kwartier rijden parkeerden we recht voor de toegangspoorten van het park.

Voor degenen die niet goed weten wat Legoland precies is; Legoland is een pretpark van tegenwoordig 14 ha groot en wat in 1968 werd geopend (toen nog geen 6 ha). Het park is lichtelijk thematisch opgebouwd, maar verwacht geen Europapark of Efteling-themarijken, dit is veel summierder. Oorspronkelijk bestond het park uit enkel een miniatuurwereld; het deel wat ook wel Miniland heet. Dit is een soort Madurodam, maar dan alles (en dan bedoel ik álles) van Legosteentjes. Dus alle huizen en andere gebouwen, maar ook de rondrijdende treinen, vliegtuigen, auto’s én boten. Het grootste gedeelte beslaat enkele hotspots uit Denemarken zelf zoals uiteraard Kopenhagen, maar er is ook een verrassend groot gedeelte van Nederland nagebouwd, waaronder een groot stuk Amsterdam en een groot stuk platteland met tal van molens, waters en natuurlijk sluizen. Verder is er een deel Schotland (een klein vissersdorpje waar wij toevallig 2 jaar geleden in het echt zijn geweest en wat we ook dírect herkenden – waarom dit deel gekozen is, bleef ons echter onduidelijk), een deel Zweden en een deel Noorwegen. Dan had je nog een stukje Duitsland (de Neuschwanstein, een kasteel waar wij toevallig ook al eens geweest zijn) en verder alleen een pleintje met daarop de 5 hoogste gebouwen van de wereld en de Eiffeltoren in een schaal van 1:150. Wij als Nederlanders voelden ons wel trots dat wij zo’n super groot deel hadden gekregen. Bij wat nader uitzoeken begrijpen wij wel waarom. Het is namelijk zo dat de zoon van de bedenker van LEGO (Godtfried Kirk Christiansen) het bedrijf van zijn vader in 1957 over had genomen en hij graag na de dood van zijn vader de producten van LEGO tentoon wilde stellen in een soort openluchtetalage. Nadat hij een bezoek had gebracht aan het Nederlandse Madurodam, bedacht hij Miniland; een Madurodam maar dan volledig van LEGO. And there you go. Toen het park in 1968 open ging (het bouwen duurde wel even), bleek het direct aan razend groot succes; het eerste jaar trok het al 625.000 bezoekers wat in 2019 bijna de 2 miljoen aantikte. Dit hele Miniland was erg leuk om doorheen te lopen, zeker voor kinderen omdat alles op ooghoogte voor hen is en er zo ontzettend veel dingetjes te zien zijn door de duizenden legofiguurtjes. Onze grote jongen was wederom groot fan van de sluizen in het Nederlandgedeelte en wilde daar steeds weer terug naar toe om te kijken hoe dat werkte. En zeg nou eerlijk; dat ís toch ook hartstikke boeiend?!

Goed, verder heeft Legoland nog diverse andere themazones; zoals een Duploland (een grote speeltuin met levensgrote Duplohuisjes om in te spelen, een treintje, een reuzenrad en vliegtuigjes) en een Imagination Zone. In dit gebied is het vooral héél leuk om door het aquarium Atlantis te wandelen. Eigenlijk een stukje dierentuin waar je ook door tunnels in een aquarium loopt, maar nu worden de bassins die je overal om je heen ziet opgefleurd met kleurige Legobouwsels waardoor je ook hele verhaaltjes te zien krijgt. De vissen zouden al die kleurige combinaties ook fascinerend vinden. Voor ons was het een zeer groot succes, echt een super leuke ervaring en Noah en Hugo (jahaa, want softbalgenootje Marian was er ook met haar gezinnetje – hoe leuk!! – en Noah en Hugo zijn dikke vrienden op de BSO, dus die hadden elkaar he-le-maal gevonden) keken hun ogen uit en gingen volledig mee op in de vele avonturen onder water. Ook was er in dit gebied een 4D Legofilm te zien. De jongens wilden dat héél graag dus vooruit, wij grote mensen schoven ook aan. Het was een korte Legofilm, maar verrassend leuk en wat gierde onze grote knul het uit van plezier! Verder bleek ook het themagebied Ninjago World (het jongste themagebied op het park) een zeer groot succes. Het had slechts twee attracties: een laserdoolhof en de interactieve darkride NINJAGO The Ride. Maar o o o wat een lol hadden met name de mannen (en dan bedoel ik niet alleen de kleine mannen…) hier. Uiteraard hebben we ook diverse rondjes gereden in een heuze Duplotrein over het park en wilde Noah zo ongeveer 10 keer in een simpele attractie waarbij je met een bootje langs allerlei grote gebouwen (allemaal in Legoblokjes uiteraard) voer. Het leukste hieraan was dat je wel serieus zelf moest sturen en als je dat niet deed, dat je dan gerust van dwars in de baan kwam te liggen en alles blokkeerde.. Aldus ook gebeurde met een buitenlandse dame die het niet goed begrepen had. Oh, en een andere hit was een safariritje waarbij je langs allerlei wilde dieren kwam (jawel, wederom ALLES van lego). Papa en mama moesten achterin en toen we Hugo hadden gevonden, mochten papa en mama niet eens meer mee. De grote jongens konden het allemaal prima zelf af. Wat mama vooral héél leuk vond, was het spookslot. Je moest de glow-in-the-dark voetstappen op de grond volgen en zo kwam je steeds in nieuwe kamers waarbij alles griezelig gemaakt was in Legostijl en waarbij er tal van dingen bewogen en op je af kwamen. Noah hield papa wel stevig vast, maar durfde het verrassend genoeg hartstikke goed aan. En halverwege bleek hij ook nog eens de koning van het spiegeldoolhof te zijn waar hij zonder veel problemen zijn weg in vond (godzijdank heeft hij de genen van z’n vader!). En dan mogen jullie raden waar papa het meest mee in z’n sas was…..? Hahaha juist, de Legostore. We hebben er denk ik wel een half uur binnen gewandeld, uitgebreid bij elke sectie gekeken en uiteindelijk kozen we alle drie een eigen doosje. Noah iets met dino’s, mama iets van Friends en papa een ‘hard to get’-editie van StarWars (of course) met zo ongeveer 31.000 blokjes. We wilden daar een uur voor sluitingstijd van het park zijn, omdat het daarna na ons idee wel eens héél erg druk zou kunnen zijn (en dat klopte) dus daarna zeulden we nog even met alle dozen over het park. Noah wilde het laatste half uur nog gauw aantal keer achter elkaar in de bootjes, dus zat papa de waardevolle schatten te beschermen (oh en Marian had óók twee doosjes hoor, wij waren echt niet de enige gekken..) en oh wat een aanspraak kreeg ie (en dat op Legoland, het zegt wel wat denk… :P).

Oh wat een gaaf park en wat hebben we genoten met z’n drietjes, maar ook absoluut heel erg toen we Marian en de mannen tegenkwamen. Hugo en Noah hebben het samen ook zo ontzettend naar hun zin gehad; renden het park over en ineens ging de grote jongen zonder problemen overal zonder ons (maar met zijn grote vriend Hugo) in. En die koppies dan; wat een puur geluk. (L)

En ook al weten we wel wat je allemaal van LEGO kunt bouwen, zeker na het volgen van LEGO Masters, maar nog kon ik regelmatig m’n ogen niet geloven; wát ze allemaal wel niet van die miniblokjes wisten te maken. Zo ontzettend gave dingen gezien. En echt haast álles wat je tegenkomt in het park aan aankleding is van LEGO gemaakt. Bizar gewoon. Oh en wat ik ook echt geniaal vond; ze hebben in heel veel wachtrijen bakken met LEGO staan en muren waar je het tegenaan kon bouwen, om kinderen (en ik verwacht heel veel volwassenen ook) te vermaken als het lang duurde. Nu hadden wij een ideale pretparkdag; een grauwe, regenachtige dag, niet al te warm te noemen. Niet de meest ideale dag om de hele dag buiten te vertoeven, maar met een goeie jas aan en een paraplu bij, was het meer dan prima te doen. En juist door dit weer was het erg rustig en hoefden we nergens lang te wachten. Het langste was denk ik een keer 10minuten. Nou woehoe. Hierdoor hebben we met gemak alles kunnen doen en een aantal dingen een paar keer (of beter gezegd; een hele berg extra keer). We hebben ons geld er dus absoluut uitgehaald. Of nou ja… we kijken maar niet naar het bedrag wat we kwijt waren voor vandaag. Over een paar jaar is het spaarpotje wellicht weer aangevuld om nog eens te gaan.. Maar het was het absoluut meer dan waard. Wat een TOPdag!

Om 5 uur ging alles dicht en haalden we nog even onze digitale foto’s op. We hadden aan het begin van de dag een bandje aangeschaft, waardoor je alle foto’s die in verschillende attracties over de dag gemaakt werden, aan het einde van de dag digitaal op kon halen. Je moest dan je bandje scannen en de nummers van de foto’s en de attractie waarin ze gemaakt waren doorgeven, en dan scanden ze alle gewenste foto’s in op je bandje zodat je ze middels een QR-code later kon ophalen. Ideaal, dat zouden ze overal moeten doen zeggen wij!

We namen afscheid van Marian en de mannen en reden moe, maar zeer voldaan weer terug naar onze leuke camping in Bryrup. Daar ploften we vrij uitgeteld op de bank neer en deden de rest van de avond he-le-maal niets meer.

Morgen is het op tijd weer inpakken en het huisje opruimen en dan op naar het uiterste noorden van dit fantastische land!

Vi ses!

Tags: Legoland