Op weg! - Reisverslag uit Keldbylille, Denemarken van Coby - WaarBenJij.nu Op weg! - Reisverslag uit Keldbylille, Denemarken van Coby - WaarBenJij.nu

Op weg!

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg Coby

14 Augustus 2021 | Denemarken, Keldbylille

Goddag!

Zo we zijn er eindelijk weer eens tussenuit om weer een nieuw stukje wereld te mogen ontdekken! Dit keer staat het prachtige Denemarken op de planning! Enkele maanden terug al een globale rondreis uitgestippeld en de overnachtingen geboekt en vandaag was het dan eindelijk zover.

Vrijdagavond na het werk alles nog gepakt en gezakt zodat we om 06.00uur stipt na een kroelafscheid van de tijgers, onze reis van ruim 770 km konden aanvangen. Noahtje was direct klaarwakker en ook al zei hij dat ie met papa had afgesproken nog wel eventjes een dutje te zullen gaan doen, dat dutje kwam er pas heul laat in de middag van, en dan ook nog maar heul eventjes. Ah het is ook zo spannend hè, op vakantie gaan.

De eerste uurtjes reden we nog door het bekende Nederland en bij Enschede staken we de grens over naar onze oosterburen. Uiteraard waren ze daar op verschillende plekken met de weg bezig (die baanbreedtes zijn écht smal), maar alleen bij Hamburg hadden we echt ff last van de oh zo bekende stau. Maar zonder al te veel vertraging, kwamen we tegen een uur of 3 aan bij het noordelijke havenplaatsje Puttgarden op het kleine eilandje Fehmarn, om daar als een echte VIP (letterlijk) behandeld te worden en helemaal vooraan te mogen wachten voor de ferry. Als een zwaar Duits-Deense geoliede machine werd de ferry leeggereden en weer volgeladen. Een Gunther-uitziende Deen zwaaide wild met z’n armen en zorgde dat je niet lang durfde te treuzelen en hoppa, we waren nog niet eens helemaal uitgestapt en de ferry begon al af te meren. Even bovendeks gegaan, een warm drankje genoten (belachelijk prijzig tuurlk) en nog even de blazen geleegd. Het drankje was nog maar net goed en wel op en we mochten alweer terug naar de auto; een kleine 45minuten en we waren aan de overkant; in Denemarken! Met dezelfde finesse werd de ferry leeggereden en weg waren we.

We maakten kennis met het Deense platteland wat de eerste indruk gaf van veeeeeel water, glooiend en veeeeeel graan. Her en der staan (vaak grote) huizen, bovenal geplijsterd en eigenlijk allemaal wel toe aan een goeie opknapbeurt. De wegen zijn hier prima onderhouden, her en der een drempel, en geregeld gehuchtjes waar je niet moet knipperen of je hebt het gemist. Oh en heul veul windmolens. Je ziet er altijd wel een aantal. Dat was zeker zo tijdens de overtocht met de ferry; de halve zee stond er vol mee.

Na een klein uurtje over mooie kleine weggetjes en diverse bruggen – kleine zandwegen die voor ons gevoel veel te laag liggen tussen twee grote wateren – kwamen we om 17.00uur aan op onze eerste plaats van bestemming; de kleine ‘Keldby Camping’ in het gelijknamige miniplaatsje op het oost-zuidelijke eilandje Møn. We hebben een klein, schattig huisje met alles wat je nodig hebt om te overnachten. De bedden zijn wel Centerparcs-kwaliteit en de bank heeft geen veren meer, maar prima voor 3 nachtjes om hier de omgeving te kunnen verkennen. Het leukste aan de camping is dat er een heel leuk speelveldje is voor kinderen met een speelgebeuren, trampolines en een heel minidorpje met kleine huisjes waarvan de één een schooltje is, de ander een politiebureau, weer een ander een postkantoor e.d. Noah werd direct enthousiast en wilde het liefst de hele avond springen. Wij wilden juist even lekker op tijd naar bed na zo’n lange reisdag en korte vorige nacht. En morgen wacht ons een druk programma, dus tegen een uur of half 10 gingen alle lampjes uit.

Vi ses!

• 07 September 2021 - 21:15

Sjon:

Is het een land vol Gunthers?

• 08 September 2021 - 11:53

Fien:

Goed onderhouden wegen kom je wel op terug als je in Kopenhagen bent......de laatste twee regeringen vond het niet nodig om daar geld aan te besteden......daar betalen we nu de prijs voor