Absolute must do's - Reisverslag uit Klundert, Nederland van Coby - WaarBenJij.nu Absolute must do's - Reisverslag uit Klundert, Nederland van Coby - WaarBenJij.nu

Absolute must do's

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg Coby

11 Oktober 2015 | Nederland, Klundert

Zivio!

Lieve volgers, daar zijn we dan met het allerlaatste berichtje van deze reis. We hopen dat jullie weer genoten hebben van het 'mee op reis' gaan; wij hebben het in ieder geval zeker wel gedaan, ondanks de mindere weersomstandigheden.

Slovenië is een meer dan fantastisch land. Onze ervaring is dat het echt een land is met meer dan één natuurwonderen; het laat je stijgen tot grote hoogtes (zowel fysiek als mentaal) om je vervolgens enkele tientallen kilometers verderop te laten afdalen in een magische binnenaardse wereld. En tussendoor verlies je jezelf in de wonderschone natuur met haar mystieke watervallen, kristalheldere meren, smaragdgroene rivieren en passeer je pittoreske dorpjes en stadjes die ieder weer zo haar eigen charmes kent. Slovenië is een magisch land, dat zo uit de fantasyboeken gehaald lijkt te zijn. Het is een land wat we iedereen aanraden. Zeker ook wat betreft de mensen; iedereen is zo ontzettend vriendelijk en gastvrij, je voelt je ogenblikkelijk thuis en meer dan welkom.

Wij hebben het verkend in het najaar, wat zijn voordelen had dat het vrijwel overal erg rustig was en je echt op je gemak van alles kon genieten. Een nadeel was dat het ook wel wat vaker regende. De temperatuur was prima, als je er maar rekening mee houdt dat het 's nachts wel echt af kan koelen. Maar daar kun je allemaal prima rekening mee houden.

Omdat Slovenië toch niet echt een land is waar men snel heen gaat en wat in de meeste gevallen nog als 'doorreisland' voor Kroatië wordt gezien, willen wij heel graag een ieder aanraden tóch een keer wat langer van dit magische land te genieten en het te geven waar het echt recht op heeft; tijd en aandacht.

Daarbij geven wij jullie graag een aantal absolute must do's, dingen die ons echt veroverd hebben. Hieronder enkel een lijstje met de tips, voor onze preciezere ervaring verwijzen we jullie graag terug naar onze reisverslagen ^_^.
- Beklim de Triglav!
Het is met een beetje conditie goed te doen; maar je moet niet bang zijn voor spierpijn en geen zwakke knieën hebben. Ook is het niet handig als je hoogtevrees hebt; dat kan nogal voor problemen zorgen. Maar wil je graag ooit eens in je leven een berg beklimmen; beklim dan deze! Een prima klus, een fantastische klautertocht en een adembenemend uitzicht. En wat mijn beste ervaring bovenop de top was; de absolute rust. Ik beloof je; die vind je op niet veel andere plaatsen zo dichtbij huis.
- Kozjak watervallen nabij Kobarid.
We hebben al veel watervallen gezien, maar deze staat zeker hoog in ons top lijstje. Niet vanwege het vele watergeweld of de hoogte, maar door het hele plaatje van de kloof waar je doorheen wandelt en de spanning die steeds verder toeneemt, naarmate je hoorbaar dichterbij 'het hoogtepunt' komt. Het hoogtepunt van de waterval in een door het water uitgesleten hal. Het is werkelijk waar adembenemend.
- Bled.
Het beroemde meer van Bled is belachelijk toeristisch (ineens moet je hier voor van alles betalen), maar het is wel echt de moeite waard en niet verwonderlijk dat dit één van dé populairste plekken van Slovenië is. Onze tip; bekijk het meer van bovenaf, vanaf de kliffen bij het kasteel en geniet van dit fantastische uitzicht. Rij of wandel ook zeker een rondje óm het meer en kom op de plaatsen waar niet alle toeristen zijn.
- Breng een kort bezoek aan Radovljica.
Het is een klein stadje, nabij Bled, maar met een bijzonder mooi en oud centrum. Loop er even door de kleine straatjes en heb er een heerlijke lunch voor weinig geld
- Vintgarkloof.
Net zoals Bled, zeer toeristisch, maar ook - net zoals Bled - absoluut de moeite waard. Probeer een beetje door de toeristen heen te kijken en/of ga op een moment dat het niet zo druk is, want het is zonde om dit stukje natuurschoon over te slaan.
- Daal af in de mijn in Idrija en bezoek het waterrat!
Absoluut doen!! Handige tip; kijk wel even naar de precieze tijden voor de rondleidingen, wij hadden daar niet aan gedacht.. ;-) Ervaar zelf de mijn die pas sinds enkele jaren dicht is en breng via het Stedelijk Museum (kan even zoeken zijn, staat niet heel duidelijk aangegeven) een bezoek aan het gigantische Waterrat. Voor een paar euro's gaat er al iemand met je mee die je gelijk voorziet van heel veel informatie. Nog een tip; loop naar het waterrat; je ziet en hoort zoveel meer.
- Proef Zlikrofi in Idrija; de plaatselijke specialiteit.
- Bezoek het Kasteel van Predjama; een waar 'castle like no other'.
Laat je meeslepen terug naar de Middeleeuwen, droom mee in het romantische verhaal van de Robin Hood van Slovenië en geniet van de tal van verschillende kamers en verdiepingen van dit bijzondere kasteel.
- Mits je interesse hebt voor oorlogen en/of meer wil weten over de onafhankelijkheidsstrijd van Slovenië in 1991; bezoek het Militair Historisch Museum in Pivka. Een gigantische collectie en een echt 'doe'-museum waar je de nodige uurtjes door kan brengen.
- Breng een onderaards bezoek aan de Krizna jama (grot).
Een magische onderwereld van maar liefst 22 meren waar je met een bootje en zeer select gezelschap je verliest in alle besef van tijd en ruimte. Let wel op; het is níet echt voor mensen met claustrofobie of angst voor het donker.
- Grotten van Skocjan.
Laat je meevoeren de diepte in, een ervaring a la 'Journey to the center of the earth'. Geniet van deze niets dan magische onderwereld waar je je werkelijk in een fantasyboek waant.
- Piran.
Laat je verdwalen in de kleine maar zeer kleurrijke en schattige straatjes en steegjes van dit ooit Italiaanse kuststadje aan de Adriatische zee. Beklim voor 1 euro de oude stadsmuur en geniet van het uitzicht.

Veel don'ts hebben we niet, maar als we écht één ding sterk afraden, is het de Grotten van Postojna. Ze zijn wereldberoemd en ze zijn gigantisch, maar het massatoerisme heeft het verpest. Je gaat met veel te grote groepen, je mist de helft van de uitleg - wat overigens gewoon een bandje is geworden wat de gidsen afdraaien - en het allerergste; er is absoluut géén respect meer voor het natuurwonder wat hier ooit was. Echt; sla dit over. Je mist er absoluut niets aan, het bespaard je een veel te duur dagdeel en zo wordt het mogelijk minder aantrekkelijk en passen ze het mogelijk ooit nog aan met meer respect naar moeder natuur.

Maar, zoals je merkt, Slovenië heeft echt fantastische dingen te bieden.
Geef het de aandacht die het verdient; het is fantastisch!! <3

• 11 Oktober 2015 - 10:54

Carla:

Weer genoten van de verhalen!

• 11 Oktober 2015 - 18:02

Mam:

Er zijn zeer zeker zaken bij die ik nog wil gaan bezichtigen.
    Zeker na jullie uitleg en beschrijving.
    Maar dan wel in een hotelletje of andere overnachtingsplaats. Behalve een tent. Die tijd hebben we gehad
    nu nog even tijd vinden.....